Med humoren som redskab balancerer hans kunstværker på kanten mellem morskab og galskab. Tony Oursler er kendt for at inddrage både skulpturelle og performative elementer i sit arbejde med videomediet, som han har arbejdet intenst med siden slutningen af 1970’erne. Op gennem 1990’erne udviklede han sin helt egen genre: Han projicerede video på forskellige objekter og fik derved skabt underlige dukker, der på magisk vis kunne tale. Dette var et helt unikt kunstnerisk greb, der i dag står som kendetegnende for hans mange værker – også f.eks. i det stedspecifikke værk, som Oursler har skabt til De 9 Rum på ARoS, Unk, hvor et ansigt er projiceret op på en stor æggeform nedsænket i et vandbassin.
Tony Ourslers videokunst adskiller sig således fra megen anden videokunst, da han forlader den traditionelle flade skærm og i stedet springer ud i avancerede visuelle, performative og lydlige eksperimenter, hvor han henter inspiration fra både billedkunsten, teatret og musikken.
Tony Oursler er blevet kendt for sin måde at kombinere videomediet med en række fysiske genstande, såsom dukker, møbler eller organiske former støbt i glasfiber, der levendegøres ved hjælp af et effektfuldt billed- og lydspor idet talende ansigter toner frem på objekterne. Gennem det visuelle og det auditive skaber Tony Oursler en både magisk, humoristisk og til tider skræmmende form for liv, hvor dukker og andre ting bliver vækket til live. På den måde balancerer Tony Ourslers kunst på fascinerende vis mellem humor og galskab, fornuft og skizofreni.
Tony Oursler (f. 1957) bor og arbejder i New York.